Hanna-Kaisa Savela on Lappalaiskoirat ry:n uusi puheenjohtaja

Published:

Hanna-Kaisa Savela on valittu yksimielisesti, ilman vastaehdokkaita Lappalaiskoirat ry:n uudeksi puheenjohtajaksi kevätkokouksessa 1.4.2023. Puheenjohtajana toiminut Marjo Berg oli ilmoittanut luopuvansa puheenjohtajuudesta kesken toimikautensa.

Hanna-Kaisa ”Hansu” Savela on 35-vuotias myyntityötä tekevä insinööri Maskusta, Turun liepeiltä. Hänen kanssaan asuu 11-vuotias suomenlapinkoirauros Nalle, Lapinpeikon Nallekarhu.

"Kiitos luottamuksesta ja kiitos Marjolle, joka ennakkoon kertoi, millainen tehtävä puheenjohtajuus on ja lupasi perehdyttää tehtävään, jos tulen valituksi. Lappalaiskoirat ry:n kehityssuunta on ollut hyvä; on tehty hyvää taloudellista tulosta ja digiloikkaa uusien verkkosivujen myötä", Hansu kertoi. Hansu saa myös yhdistyksen hallituksen, toimikuntien ja toimihenkilöiden tuen puheenjohtajapestiinsä.

”Suomenlapinkoirapiireihin olen astunut vuonna 2007 ja olen päässyt tutustumaan useisiin koiriin, kokeillut laajalti eri harrastusmuotoja sekä osallistunut erilaisiin tapahtumiin. Harrastan koirani kanssa metsässä samoilua, näyttelyitä ja höntsäillen tottelevaisuutta. Lisäksi vapaa-ajalla käyn ratsastamassa, ryhmäliikuntatunneilla, metsästämässä ja moottoripyöräilemässä."

Lappalaiskoirat ry:n puheenjohtajuuden lisäksi hänellä on luottamustehtäviä kunnallispolitiikassa ja omakotiyhdistyksessä. Lisäksi hän on vastannut ratsastuskilpailujen turvallisuudesta.

Lappalaiskoirat ry:n puheenjohtajakausi on 2-vuotinen. Marjo Berg valittiin puheenjohtajaksi syyskokouksessa 2022, joten Hanna-Kaisan puheenjohtajakausi kestää syyskokoukseen 2024.

Onnea Hanna-Kaisa! Kiitos Marjolle Lappalaiskoirat ry:n luotsaamisesta ja kehittämisestä vuosien varrella!

Kiitos myös pitkäaikainen rahastonhoitaja Seija Piipponen. Seija oli estynyt tulemaan kevätkokoukseen, yhdistyksen muistaminen toimitettiin Seijalle jälkikäteen. Seija jatkaa edelleen Myyntiartikkelitoimikunnassa, joten näemme häntä myös jatkossa yhdistyksen tapahtumissa.

Luonnetestien järjestämiseen lisäbudjetti

Lappalaiskoirat ry:n kevätkokoukseen Peurunkaan osallistui 37 henkilöä ja valtakirjoja oli 30. Kevätkokous hyväksyi toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen yksimielisesti. Toimintakertomuksessa näkyy, että korona-aika alkaa jäädä taakse - sen verran aktiivista toiminta oli viime vuonna erityisesti alaosastoissa.

Tilinpäätös osoittaa 10 418 euron ylijäämää, joten myös talouden osalta Lappalaiskoirat ry:n toiminta on vakaalla pohjalla.

Kevätkokous hyväksyi hallituksen esityksen lisäbudjetista alaosastojen järjestämiä luonnetestejä varten. Lisäbudjetti on suuruudeltaan 3000 euroa. Jatkossa alaosastojen järjestämien luonnetestien avustukset maksetaan alaosastojen budjetin sijaan tästä budjetista. Lisäbudjetin vaikutus yhdistyksen vuoden 2023 talousarvioon laski ylijäämän 5620 euroon.

Yhdistyksen ajankohtaiset asiat

Kokouksen aluksi puheenjohtaja Marjo Berg kertoi keskeisimmät kuulumiset yhdistyksen toiminnasta. Korona-ajasta on päästy yli ja toiminta on aktiivista. Jäsenrekisteriuudistus viime vuoden puolella on aiheuttanut sen, että osalta jäseniä on jäänyt jäsenmaksu tahattomasti maksamatta. Jäsenmaksu ei ole tullut sähköpostiin, vaan se on saattanut mennä Omapostiin, roskapostiin tai kadota "bittiavaruuteen". Hallitus ja jäsensihteeri ovat ryhtyneet toimiin, jotta jäsenyydet saadaan palautettua.

Viime vuonna 2022 Lappalaiskoirat ry:ssä tehtiin monta isoa uudistusta jäsenrekisterin lisäksi. Uudet verkkosivut avattiin, ja niitä kehitetään koko ajan. Lisäksi taloushallinto siirrettiin sähköiseksi.

Tämän vuoden ja tulevien vuosien keskeisiä asioita ovat jalostuksen tavoiteohjelmien päivittämiset sekä uutena jalostuksen tavoiteohjelma myös ruotsinlapinkoiralle, jonka rekisteröintimäärät ovat nousseet. Koska 50-vuotisjuhlavuosi kuihtui koronaan, suunnitteilla on panostaa 55-vuotisjuhlavuoteen.

Kevätkokous sujui todella joutuisasti ja hyvässä hengessä, kiitos siitä myös Keski-Suomen kennelpiiriä edustaneelle puheenjohtajalle Jukka Rouhiaiselle.

Vuolasvirta-palkinnot, vuosimaljat ja muut muistamiset

Vuoden koira -palkinnot on julkaistu tammikuun alussa. Palkinnot jaettiin kevätkokouksessa. Tästä linkistä ->Vuoden koira 2022 -tulokset

Lauri Vuolasvirta -palkinnon saaminen edellyttää sitoutumista pitkäjänteiseen, vastuulliseen kasvatustyöhön. Palkinnot myöntää Kennelliiton hallitus.
Vuonna 2020 Lauri Vuolasvirta -palkinto: suomenlapinkoira, Kennel Vanilla´s Honey, om. Marjo Vierikko.
Vuonna 2022 Lauri Vuolasvirta -palkinto: lapinporokoira, Kennel Tinttaraisen, om. Mari Lackman.

Vuoden kasvattaja 2022
Vuoden kasvattaja on Suomen Kennelliiton valtakunnallinen, kaikkien koirarotujen kilpailu. Taina ja Ari Frimanin Kennel Peikkovuoren on ollut Vuoden kasvattaja -kilpailun kestomenestyjä. Vuonna 2022 Kennel Peikkovuoren oli jälleen Vuoden kasvattaja -kilpailun voittaja.

Valiopalkinnot 2022

PMV-22 Pohjoismaiden Voittaja 2022 suomenlapinkoira Jehnajan Heureekka

Kevätkokouksen asiakirjat

Pääerikoisnäyttely 2.4.2023

Peurugan kevätpäivien päätti pääerikoisnäyttely, johon oli ilmoitettu 176 koiraa. Best in Show oli suomenlapinkoira Jehnajan Poly-Karbonaatti. Katso tulokset tarkemmin -> Suomen Kennelliiton tulospalvelu.

Hanna-Kaisa Savela on Lappalaiskoirat ry:n uusi puheenjohtaja.
Vuolasvirta-palkinnot saivat Marjo Vierikko (Kennel Vanilla´s Honey) ja Mari Lackman (Kennel Tinttaraisen).

Kennel Peikkovuoren (om. Taina ja Ari Friman) on Suomen Kennelliiton Vuoden kasvattaja -kilpailun voittaja vuosimallia 2022.